אנטארקטיקה ,טרה אינקוגניטה – עם ילדים

קפטן גנדי נעץ את עיניו הכחולות והחודרות בים. דממה מוחלטת השתררה בין מאה משתתפי המשלחת ואפשר היה לחתוך את האויר בסכין. האנייה "אקדמיק יופה" פילסה את דרכה בין גושי הקרח שצפו בתעלת למייר (Lemaire Channel) שבים הדרומי ומידי פעם נשמע קול נפץ, המבשרעל ביקועו של עוד קרחון.
 
ה"אקדמיק יופה"
קפטן גנדי, העשוי ללא חת

המסע שלנו עם א1 בן ה-13 החוגג בר-מצווה וא2 בן השמונה עבר עד אז בעליצות רבה ואפילו השייט במעבר דרייק המאיים ורב הטלטלות עבר בשלווה יחסית וללא הקאות.

כמעט שנה מראש תוכנן המסע. שנים של קריאת ספרים, צפייה בסרטים ומעקב אחרי קורות מסעותיהם של שקלטון , הגיבור המשפחתי, סקוט ואמונדסן גרמו לגברים במשפחה לחלום על המסע לאנטארקטיקה ובסופו של דבר גם לבצע, מבלי להתחשב במחאותי החלושות…
 
ה "אנדיורנס" בקוטב, 1915
   
ארנסט שקלטון
 

מסע הקניות של הציוד היה ארוך בהרבה מהמסע לאנטארקטיקה: תחתונים וגופיות חמים בכל המידות , חליפות סקי שהצלחנו לשנורר מחברים, מכנסים ומעילים אטומים למיים, כובעי צמר, צעיפים, כפפות מכל הסוגים והמינים, משקפיים בעלי יכולת סינון קרני שמש 3 ומעלה (מה זה ומי צריך את זה?), חגורת הצלה לא2, מגפיים משובחים לא2 ,שחברתינו מבלגיה שלחה לנו, בלתי חדירים למים ולשלג ובעלי פרווה פנימית מעולה, שקיות חמום אוטומאטיות ועוד מיני המצאות שונות ומשונות שתקצר היריעה מלתארן.

ה"אקדמיק יופה" חיכתה לנו ולשאר מאה משתתפי המשלחת באושואיה , העיר הדרומית ביותר בארגנטינה. כולה מנעמים ומחמדים (ציטוט מ"שלשה בסירה אחת").זוהי אנייה צבאית שהוסבה להיות אניית מחקר. היא אינה מפוארת ומתאימה רק ל- 150 נוסעים ואנשי צוות , אך מצוידת בחדרי הרצאות טובים , בסיפון עליון ובגשר פיקוד ממנו ניתן להשקיף לכל עבר ושהכניסה אליו חופשית בכל שעה. הצוות הרוסי , המשיט את האניה, חביב ומסביר פנים. א2 התחבב במיוחד על אנשי הצוות בשל שליטתו המוחלטת בשירי גן הילדים הרוסיים שלימדה אותו בשעתו הגננת איבגניה. יתרון זה על פני שאר הנוסעים העניק לנו מקום של כבוד בגשר הפיקוד.

צוות המדריכים של "האקדמיק יופה" מורכב ממדענים שהגיעו מכל קצוות תבל ושהמאחד אותם הוא השיגעון לדבר. כולם חוקרים נושאים הקשורים באנטארקטיקה ומיטיבים לספר על מחקריהם ולענות לשאלות משתתפי המשלחת הסקרנים . הנושאים הפופולריים הם חיי הפינגווינים, כלבי הים, הליוויתנים, מחקר שרשרת המזון בים האנטארקטי וביבשת והשפעתה על החי עקב ההתחממות הגלובלאלית (הקריל, החסילון הקטן מהווה בעצם את הבסיס לכל החי בים הדרומי), צפרות ומעקב על התמעטות האלבטרוסים, ההיסטוריה של גילוי היבשת והמסעות לקוטב הדרומי ועוד נושאים רבים ומרתקים. ההרצאות ניתנות בשפה האנגלית כמובן ובמבטאים שונים (אוסטראלים, ניוזילנדים, אנגלים , אמריקאים וקנדים ). א1 כבר מבין ולא2 תרגמנו סימולטאנית את הדברים המעניינים.
 
ה – Chinstrap ה"חייכן"
  
הרצאה על האלבטרוסים
 
לוויתני אורקה המלווים את
הספינה
א2 נבחר ע"י ג'יימי, הביולוג הימי והמדריך החביב עלינו, להדגים לאנשי המשלחת את ההתנהלות הנכונה בקרבת הפינגווינים: אסור להתקרב עליהם , יש להעניק להם זכות קדימה במסלולי ההליכה וכאשר מצלמים אותם יש להתכופף לגובה שלהם, כדי לא לאיים עליהם. בחודש דצמבר כבר מתחילה עונת הרבייה שלהם והזכרים אצים ומתרוצצים כשבמקורם פיסות אבן , אותן הם מטילים על ערימת האבנים העתידה לשמש כקן משפחתי. אלו שעדיין לא אתרו בת זוג מתאימה משרבבים מקורם לשמיים בקריאות גבריות ובזמר נוגה שאמורים למשוך את הנקבות הרווקות.
 
דוגרים..
  
 
לכביסה דחוף!

לפני הירידה המרגשת לביקורים ביבשת הבלתי נודעת, קבלנו תדרוך מקיף שמטרתו לשמור על היבשת מפני כל זיהום אקולוגי. את הבגדים , המעילים והתיקים יש לשאוב היטב בשואב אבק . את המגפיים שקיבלנו יש לשטוף בחומר חיטוי בכל פעם שיורדים ליבשת. אסור להשאיר ביבשת דבר , אף לא פיסת נייר ובודאי שלא שאריות אורגניות. לרשות כל מי שנזקק לנקביו , עומד הזודיאק התורן ובו מדריך שנכון להסיע לאניה בכל רגע נתון. לא אחת ראינו אנשים שכמעט סכנו את חייהם במרדף אחרי טישיו סורר שחמק מידיהם ואיים לעוף ברוח הקרה.

גם טקס הלבוש לקראת הירידה ליבשת די מלחיץ. כל לוח הזמנים של המסע גמיש ונתון לשינויים רבים בהתאם לתהפוכות מזג האוויר. בשל כך גם ההתראה על ירידה או ביטול ירידה ליבשת עשויה להיות די קצרה ובלתי צפוייה.

מרגע שנתנה ההתראה יש כעשרים דקות בהן עלינו ללבוש ולהלביש את הילדים ב: תחתונים ארוכות וגופיות תרמיות, מכנסי וחולצות טריקו, פליז מחמם, מכנסי וחליפות סקי , מכנסיים דקים נגד רטיבות, המעיל הצהוב והמגושם שקיבלנו, צעיפים, כובעי צמר, כפפות, משקפי שמש, קרם הגנה, תיק ובו ציודים שונים, משקפות, מצלמות , חליפות הצלה לנסיעה בזודיאקים, לבישת המגפיים ושטיפתם בחומרי החיטוי ולבסוף לא לשכוח להפוך את הדיסקיות שעליהן מספר החדר על גבי לוח גדול הנמצא ביציאה והמהווים אינדיקציה לגבי כל אחד מחברי המשלחת אם חזר לאנייה או שעודנו ביבשת.
      
אחרי כל הטרחה הזו מגיעים רגעי הקסם שבשלהם היה כל המסע הזה כל כך מרתק ובלתי נשכח ! קשה לתאר את ההתרגשות ותחושת הראשוניות של הביקור ביבשת. הפראיות והיופי האדיר של הנוף , הקרבה לטבע והמפגש הבלתי אמצעי עם בעלי החיים העתיקו את נשימותינו. לוייתני האורקה, Humpback ו Minke ליוו את האניה ואפילו התקרבו לזודיאקים הקטנים (או יותר נכון, הזודיאקים התקרבו אליהם). הילדים (וגם אנחנו) למדו להבחין בין סוגי הליוויתנים , האלבטרוסים, כלבי הים והפינווינים השונים. כל יום הביא הרפתקאות חדשות. אחד השיאים היה יום ה- Plunge המסורתי , בו כל המשוגעים קופצים למיים. ברגע של איבוד שפיות זמני קפצנו א1 ואנוכי למיים בטמפרטורה של 0.8 מעלות צלזיוס ואף קבלנו תעודה המעידה על כך.
      

במכירה הפומבית שהתקיימה באניה לטובת הצלת האלבטרוסים , רכשתי במיטב כספי (40 $) את הזכות להעיר בבוקר שלמחרת את נוסעי המשלחת . א2 גוייס לעניין והשקים קום כדי להודיע באנגלית ובעברית במערכת הכריזה ש "יאללה תקומו כבר".

ובחזרה לחציית תעלת למייר, הנקראת גם תעלת קודאק בשל הנופים הקסומים שלה, שבה פתחתי.ה"אקדמיק יופה" הגיעה לתעלה בתחילת דצמבר בזמן שהייתה עדיין מלאה בגושי קרח ים שקפא וטרם נמס. האתגר היה לחצות את התעלה ולהגיע לתחנת המחקר הרוסית וורנדסקי בפעם הראשונה בעונה . לאנייה יכולת לשבור ולפצח קרחונים ,אך במידה פחותה מזו של שוברות הקרח המצויידות במנוע גרעיני. קפטן גנדי וצוותו ניסו לנווט את הספינה בין גושי הקרח הצפים. המתח היה בשיאו . הקפטן היה זקוק לשקט ולריכוז מוחלט. לא היה צריך לבקש הרבה. כולנו שתקנו ורק רחש תקתוק המצלמות וקול הלמות הלב נשמע. הצוקים משני צידי התעלה נצבעו בצבעי השקיעה האנטארקטית המוזרה והמיוחדת: סגולים, כתומים וכחולים והירח האיר באור לבן וקר. מידי פעם נתקלה האניייה בקרחון וביקעה אותו לאלפי חלקים. השעה הייתה כבר שתיים לפנות בוקר והילדים כמונו וכמו שאר משתתפי המשלחת, סרבו ללכת לישון. היינו מהופנטים מהמחזה.
 
  
חציית הלמייר
 
לקראת סוף התעלה התרבו הקרחונים והקפטן גנדי השקט והעשוי ללא חת נאלץ לעצור את הספינה ולסובב אותה על עקביה. נראה שהעדיף להשאיר לנו זכרון יפה של הרפתקאה מופלאה!
   
   
     

רוצים לצאת למסע מופלא לאנטארקטיקה ? להתיעץ לגבי סוג ההפלגה ? מה לקחת ? מאיזה גיל ?

צרו קשר ונתפור עבורכם את הטיול שלכם !
שלכם,
נטע

מזמינה אתכם להישאר איתי בקשר

אני מטיילת וחוקרת טיולים עבור משפחות מעל 20 שנה
ואשמח לעזור גם לכם לתכנן את הטיול המשפחתי שלכם !

הצטרפו לדף הפייסבוק "נטע טיולים – חוויה משפחתית בחו"ל "

מוזמנים גם להירשם ולהצטרף למקבלי הניוזלטר של נטע טיולים

מאמרים , טיפים והמלצות לטיולים

  • בר/בת מצווה יש פעם בחיים

    היום הגדול מתקרב. בני בר או בת המצווה שלכם מחכים בכיליון עיניים לתאריך החשוב ובעיקר, לטיול משפחתי מגבש שייזכר תמיד כ"טיול הבר מצווה שלהם "

    קרא עוד
  • טיול משפחתי רב דורי

    קרא עוד
  • טיול משפחתי עם ילדים קטנים

    מה חשוב לדעת לפני שמתכננים טיול משפחתי בחו"ל עם ילדים בגיל הרך? לפניכם אסופת עצות וטיפים לטיול בחו"ל למשפחות עם פעוטות וילדים קטנים, שאספתי במהלך נסיעותיי הרבות עם ילדי ורעיונות של לקוחותיי. 

    קרא עוד