משפחות עם ילדים מחפשות מסלולים מגוונים , שישלבו טבע והרפתקאות , מים וים , ערים יפות ומינון נכון של תרבות והסטוריה. 
פורטוגל הינה יעד חדש-ישן שמשלבת את כל המרכיבים האלו בצורה נפלאה .כפי שתראו להלן – יצאנו לחפש אתונות (רכיבה על סוסים בשמורת הטבע של ג'רש ) ומצאנו מלוכה (ארמון פנה הנהדר בסינטרה) !

סוסי הגראנו הייחודים לשמורת ג'רש, עם הפוני המסודר למשעי ..

שמורת הטבע – Peneda-Geres

בצפון מערב פורטוגל , הנושק לספרד ובמרחק כשעתיים נסיעה מפורטו ,משתרעת שמורת הטבע הלאומית הגדולה והיפה  Peneda-Geres, על פני 700 קמ"ר והיא האזור הפראי , המוגן והשמור ביותר בפורטוגל.

בפארק ישנם אזורים שסגורים לקהל לגמרי , כדי לשמר את החי והצומח המיוחדים ואזורים שבהם הנוסעים ברכב פרטי יכולים לבקר , אך אסור לעצור או לרדת מהרכב !

ההרים מכוסים בכל צבעי הירוק והמים שופעים בנחלים , במפלים ובאגמים בכל עונות השנה . אפילו רונלדו בחר לבנות לו בית למרגלות אגם Canicada השלו.

לשמורה חמש כניסות , הנקראות Portas, כשבכל כניסה , מרכז מבקרים קטן , מפות למסלולי הליכה ואנשי השמורה שישמחו לסייע בכל .

באגם קניסדה ….
בנחלים ובמפלי המים שבשמורת ג'רש
גם רונלדו אוהב לנפוש !

בפארק עשרות רבות של מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות , אפשרויות רבות לנופש אקטיבי כמו קניונינג, קיאקים, טיפוס, אופני שטח, רכיבה על סוסים ועוד, כפרים מסורתיים, מקומות לינה כפריים ואנשים שלוים ,מסבירי פנים  ומארחים למופת .. 

אנחנו טיילנו עם מר ג'וזה-קרלוס המקסים , הבעלים של  Parque Cerderia , שהוא פארק יפהפה בתוך הפארק הגדול וחלום של משפחה אחת שהקימה ומנהלת אותו. בפארק ישנם צימרים גדולים ומרווחים למשפחות , מקום לקמפינג, מסעדה נהדרת שבה אכלתי את הלחם הכפרי המשובח שאכלתי אי פעם, בריכה, פארק חבלים קטן , מיני גולף, חנות מכולת , חנות לציוד מחנאות והעיקר – מסלולי טיול יפים עם מדריכי השמורה וסיוע בכל נושא הקשור לאטרקציות הרבות של השמורה.

הצימרים היפים בלב השמורה – Cerderia

בחרנו לטייל עם מר ג'וזה בתוך היער היפה וליד הנחל באזור השמור של Mata da Albergaria. מדריכי השמורה רשאים ויודעים היכן מותר לעצור ולטייל . כאן עברה הדרך הרומית Via Nova, שחברה את Braga בפורטוגל ל Astorias בספרד .מרתק לראות אבני מייל רומיות ממש כמו אצלנו ולדמיין את רשת הדרכים הרומית שנמשכה מלב היער ועד ירושלים , מעין אינטרנט רומי קדום.

המוזיאון בכניסה לשמורה המתאר את ה "אינטרנט הרומי הקדום "
עם מר ג'וזה , איש הטבע,  בשמורת ג'רש

מיגל,  הבעלים של חברת Equidesafios  , המתמחה בהרפתקאות ואטרקציות בפארק , לקח אותנו לסיור על סוסי הגראנו הייחודיים לאזור ובעלי הפוני השובב. מיגל חדור מוטיבציה ורעיונות ומציע שפע של אטרקציות : טיולי ג'יפים , אומגות , סנפלינג, טיולי אופניים, טיפוס מצוקים ועוד. הוא סיפר לנו שכמעט שלא פגש ישראלים מטיילים בפארק ובמרכז המבקרים זכרו רק קבוצה אחת של קיבוצניקים שבקרה לפני שנתיים ! מאז הפעם הראשונה שהכרתיו כבר הגיעו מטיילים רבים לשמורה והיא הפכה לאחד מיעדי החובה של חובבי הטבע המגיעים לצפון פורטוגל .

קניונינג בשמורת Geres

שמורת הטבע ה"סודית"   Arouca Geopark

שמורת Arouca, נמצאת במרחק של בסה"כ 60 ק"מ דרום-מזרח לפורטו וכשעה נסיעה , אך למרות שאיננה כה גדולה , היא מציעה שפע של פעילויות וטבע קסום.

מזכרות מסורתיות בפסטיבל הערמונים הססגוני

פתחנו את היום בשייט קיאקים מענג בלב השמורה בנהר Paiva . בקיץ, מספר רפאל , הבעלים של חברת הפעילויות  Clube do Paiva , גם ילדים מגיל 4 יכולים להשתתף בשייט המשפחתי! פעילויות נוספות שמציעות חברות האקטיב בשמורה הן סנפלינג, קניונינג, רפטינג בעונה, וכמובן מסלולי הליכה.

קייאקים על נהר פאיבה (Paiva ), שמורת ארוקה (Arouca )

מסלול ההליכה המיוחד בשמורה הוא מסלול על גשרי עץ תלויים , הנמשך כ – 8 ק"מ בנוף קסום , וגורם לשמחה רבה אצל המשפחות המטיילות !

הגשרים התלויים בשמורת Arouca באדיבות ריקרדו וצוות AGA/CMA

ריקרדו , נציג הפארק, היה גאה מאד לספר על קבלת התואר Geopark בשנת 2009 , מהאיחוד האירופי ומאונסקו , בשל היחוד הגאולוגי ,השימור , החינוך ופיתוח ערכי הטבע  והתיירות . בשמורה שלוש שרשראות הרים : Freita, Arada, Montemuro , כשנהר Paiva היפה זורם ביניהן ומהווה , כאמור, מקור לשפע של פעילויות אקטיביות ליד מים .

תופעה גאולוגית יחידה במינה בפארק הם סלעים ה"מולידים" אבנים שחורות ומבריקות , תופעה הנחקרת באוניברסיטאות ואין שנייה לה בעולם . לצורך כך אף הקימו מוזיאון קטן ובו סרטונים המנסים להסביר את פשר החידה.

ריקרדו מסביר על השמורה

                                                       

הסלעים המולידים אבנים

אנחנו חבבנו במיוחד את העיירה Arouca , מכיוון שהתמזל מזלנו ונפלנו על חגיגת הערמונים בעיירה (שוק ובו עשרות דוכנים של תוצרת הערמונים , דברי אמנות והרבה מוזיקה וריקודים) ובנוסף זכינו לאכול ארוחה כיד המלך (מחר דיאטה ) באחת המסעדות המפורסמות באזור, " O Parlamento"

מוזיקה ופולקלור בחגיגת הערמונים
וגם אנשים יפים ומסבירי פנים !

ב Arouca יש עוד מגוון פסטיבלים מסורתיים כגון הפסטיבל הבינלאומי לפולקלור שנערך בחודש אוגוסט ופסטיבל הבציר הנערך בשבוע האחרון של ספטמבר . הזדמנות נפלאה לפגוש את המקומיים , לאכול מטעמים מסורתיים ולקנות מזכרות !
לקריאה נוספת – לינק לאתר השמורה

קובץ ובו כל האינפורמציה על השמורה, פעילויות , ארועים ופסטיבלים ועוד – לינק

על מסלולי הגשרים התלויים של פאייבה- לינק

חברת הרפתקאות קניונינג, רפטינג בעונה , קייאקים – Clube do Paiva (לא לשכח, ד"ש מנטע)

והאלופים בקניונינג לכל הרמות  , אנטוניו ודייביד – לינק  (תמסרו ד"ש ממני)

מסעדה טיפוסית נוספת, Casa no Campo – לינק


ארמון Pena

איך אפשר בלי ארמון אחד לפחות?  אולי לא קשור לנושא שמורות הטבע , אך מהווה סיום נהדר לטיול מגוון ומלא הרפתקאות !

זהו מלך הארמונות ולדעתי גם ילדים "סרבני ארמונות" יתלהבו לסייר בו. הארמון נמצא בסינטרה, עיירת הנופש של מלכי פורטוגל, מרחק של כמחצית השעה נסיעה ברכב או ברכבת מליסבון. זהו אחד האתרים שעל אף שהוא תיירותי ,הביקור בו הוא חובה לכל הדעות. כך ניתן להבין את העצמה והעושר של האריסטוקרטיה הפורטוגלית . הרבה ארמונות יש בסינטרה ובסביבותיה והבחירה קשה ! אפשר להקדיש יום שלם לארמון פנה ולגנים שלו וכן לארמון . את ארמון פנה בנה בשקדנות פרדיננד II, שהיה אוסטרי ובעלה של המלכה הפורטוגלית הדומיננטית דונה מריה II. הוא היה אמן בנשמתו, רומנטיקן  ואיש רוח. סגנון הארמון , אוצרותיו והגנים הסובבים אותו בהחלט מעידים על כך .

פשוט נפלא !

ארמון פנה- דיסנילנד אמתי
פסל הטריגון בכניסה לארמון – "שלא יתפלאו למה לא רצו לבקר אצלם " טען איתן


מזמינה אתכם להישאר איתי בקשר

אני מטיילת וחוקרת את פורטוגל עבור משפחות מעל 10 שנים
ואשמח לעזור גם לכם לטייל ולהתאהב בה!

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "פורטוגל עם ילדים ונוער "

משפחות ממליצות על טיולים בפורטוגל

  • משפחה עם בני נוער והתמחות ב...יין

    המשפחה תכננה בעיקר לבקר בכרמים ובאחוזות יין , אך מכיוון שהילדים התלוו לסיור שילבנו גם הרפתקאות בטבע וגם חוויות עירוניות

    קרא עוד
  • משפחתה של קרן אלחדד עושה את פורטוגל מצפון לדרום

    טיול כל כך מגוון שהניב גיבוש וחוויות ! החל משמורת הטבע פנדה-ג'רש בצפון, טיול קניונינג בנחל , קייאקים , סדנת אפייה כמו פעם , פורטו וליסבון ולבסוף חופי הים הנפלאים של האלגרב . מה צריך יותר ?

    קרא עוד
  • המשפחה של עידו מטיילת בפורטוגל באקשן ובנינוחות

    משפחת צדיקריו חרשה את פורטוגל , רשמה ותיעדה את הטיול בצורה כל כך מיוחדת ומרתקת ! מוזמנים להציץ בפוסט הסיכום ובכמה תמונות משגעות :

    קרא עוד

מאמרים והמלצות לטיולים בפורטוגל

  • פורטוגל למשפחות - פורטו הקסומה

    בשנים אחרונות גילו המשפחות המטיילות את פורטוגל, ארץ קטנה ומתוקה בקצה הכי מערבי של אירופה. אחת הפנינות של פורטוגל היא ללא ספק העיר פורטו... עיר שוקקת חיים זו זכתה בשנים האחרונות פעמיים, בתור היעד המומלץ ביותר לתייר ביבשת אירופה!

    קרא עוד
  • פורטוגל למשפחות - חוויות ממרכז פורטוגל

    מרכז פורטוגל למשפחות - השילוב בין אתרי היסטוריה ותרבות (ארמונות מופלאים, מנזרים מיוחדים , מבצרים משלהבי דמיון) לבין הרפתקאות בכפרים ובטבע (שמורות טבע, קייקים, קניונינג בנחלים , טיולי אופניים ואופני הרים, טיפוס מצוקים , טרקים קצרים וטיולים, מצנחי רחיפה , סדנאות אפייה והכנת גבינה בשיטות המסורתית, חופי ים וגלישת גלים ועוד.. ), לבין ערים מרתקות הוא שילוב מנצח עבור משפחות סקרניות והרפתקניות !

    קרא עוד
  • פורטוגל - האי מדיירה למשפחות

    האי מדיירה - יעד מרהיב לטיולי משפחות הנוסעות לפורטוגל. האי מדיירה נמצא במרחק של כשעתיים טיסה מפורטוגל , דרומה באוקיינוס האטלנטי. בטיסה יחסית זולה ( אם מחפשים בזמן ) אפשר להגיע ליעד יפהפה נוסף ובעצם לא לצאת את פורטוגל.

    קרא עוד