נסענו לבדוק את אזור הפארק הלאומי יוטונהיים (Jotunheim)  כאחד מיעדי הטיול בנורבגיה ומצאנו שהוא נפלא למשפחות !

הפארק הלאומי יוטונהיים נמצא במרכז נורבגיה ולכן יכול לשמש יעד נוח לביקור כמעט בכל מסלול טיול לנורבגיה , בין אם זה לקפיצה קצרה או לשהות של מספר ימים .

השמורה נקראת כך על שם הענקים מהמיתולוגיה הנורדית שהתגוררו שם והציקו לבני האדם מידי פעם …

היום אין כבר ענקים , אך יש מעל 250 פסגות בגובה כ – 2000 מטר , כשהגבוהה שבהן Galdhøpiggen בגובה 2469 מטר , אינסוף מסלולי הליכה כשהמפורסם בהם הוא טרק ה Besseggen היפהפה , מרכז האקלים ומנהרת הקרח המיוחדת במינה Mímisbrunnr , הכביש הנופי RV55, העיירה המתוקה LOM , הרפתקאות של רפטינג , פרק חבלים , אומגות מעל הנחל , רכיבה על סוסים , הליכה משגעת על קרחון ועוד ועוד .

על טרק Besseggen וחלקו המזרחי של הפארק

נקודת היציאה לשייט לטרק Bessegen

מהעיירה Beitostølen וצפונה נמשך לו כביש RV51 הנופי והיפה . באמצעו נמצא אגם Gjende ותחנת Gjendesheim , ממנה יוצאות הסירות המשייטות לאורך האגם לנקודת ההתחלה של המסלול הפופולארי Bessegen. פסגתו מגיעה לסך גובהשל 1743 מטר והנוף הנשקף על שני האגמים Bessvatn ו Gjendeהכחול והירוק הוא בלתי נשכח ! משך ההליכה כ 8-9 שעות והנורווגים ממליצים עליו לגיל 8 ומעלה (ואני חושבת שלמעלה מזה ובעיקר לנמרצים ובעלי סיבולת וכושר הליכה טוב למדי ). השנה פקדו את המסלול כבר כ 70,000 מטיילים והיד נטויה . לצורך כך קנה השנה האראלד , בעל הסירה , סירה נוספת ומתוקתקת לעילא , כדי לספק את הביקוש הרב בחודשי הקיץ.

בשל קוצר הזמן (וקוצר הסיבולת של חלקינו ) בחרנו בטרק יפהפה לאורך האגם . אוריין , המדריך החסון מחברת www.gjendeguiden.no התלווה אלינו ושדרג את ההליכה בסיפוריו המרתקים , ובאנקדוטות מחייו ומהרפתקאותיו בלב הטבע המופלא !

את הלילה העברנו באכסניית Gjendesheim שיש לה מעלות וחסרונות . המקום הומה צעירים נרגשים מכל העולם , שנאספים לעת ערב לארוחה משותפת , שתייה וצחוקים . מצד שני , המקלחות משותפות וזרם המים המופעל באמצעות מטבע מספיק לארבע דקות בלבד (למטבע ). כאן אפשר לקנות מפות וציוד לטרקים המרובים באזור .

טרק לאורך אגם Gjende


ובמעלה הטרק .. תמונה באדיבות Gjendeguiden

רפטינג ניו זילנדי בנורווגיה

אני חובבת רפטינג ידועה ומאמינה בחוויה הזו כחוויה האולטימטיבית לגיבוש משפחתי . חששתי מהקור הגדול של נהרות נורווגיה ולכן בחרנו ברפטינג המיועד למשפחות , שבו אנו עטופים בחליפות ובבגדי צמר ומתכננים לשבת בירכתי הסירה , כדי להימנע ככל האפשר ממשבי רוח או חו"ח ורחמנא לצלן טיפות מים זכות וקרירות .

רצה הגורל וצוותנו לסירה עם מדריכה ניוזילנדית בשם גרייס וחבורת נורבגים צעירים וחסרי מנוח. גרייס , מסיבותיה שלה , החליטה לאמן אותנו לשייטת 13. להוראותיה החביבות כולם קפצו למים וגם אנחנו , התאמנו במשיית חברינו החדשים מנורבגיה, חזרה לסירה , היפוך הסירה כשגרייס הופכת אותה בחזרה בקלילות , חזרה לסירה , קפיצה של 7 מטר ממצוק (לא חובה !) , שחייה עם הזרם ועוד כהנה וכהנה בטמפרטורה של 10 מעלות…היה כיף אדיר וחוויה מרעננת!

דרך אגב , בעלת הבית מחפשת תמיד צעירים להדרכת הרפטינג ותשמח להעסיק מדריכים מישראל. ההתחייבות היא לתקופה של כארבעה חודשים (יוני-ספטמבר) וכאלה שעברו קורס מתאים .

לפני רפטינג קריר בסגנון ניוזילנדי- מתאים למשפחות !

מנהרת הקרח Mímisbrunnr ו –Klima Park 2469

במרכז השמורה , בדרך לפסגת Galdhøpiggen , בתוככי הקרחון , נחפרה מנהרת קרח שמטרתה ללמד את המבקרים על הקרחונים , על היווצרותם , על החי והצומח ובעיקר על הסכנה הנשקפת לעולמנו מהיעלמם .

נסענו לכוון ההר הגבוה בשמורה, גלדהופיגן . הנוף עוצר נשימה ופס הכל החל להשמיע את השיר Heaven עם אלה פיצג׳רלד ולואי ארמנסטרונג בהתאמה מושלמת להרגשה! (זהו אמנם כביש אגרה , אך שווה כל אגורה.. ! )
בקצה הדרך ממתינה בקתת מטיילים חמימה עם כוס שוקו וקצפת . איימי המדריכה המקסימה הובילה אותנו למרגלות הקרחון אל מערת הקרח. בדרך ספרה על שימויי האקלים, על כך שרק בשנה האחרונה נמסו כעשרה מטרים מהקרחון והאיום על המשך קיום המנהרה, על אדמת הפרמהפרוסט , האדמה הקפואה מתחת לפני השטח בעומק של מאתיים מטר. היא קפצה על האדמה להראות מה קורה כשהאדמה מתחממת.
בהמשך הדרך ספרה על הויקינגים שהיו מגיעים להרים כדי לצוד את אייל השלגים בטכניקות מעניינות וכיצד מתגלים שרידים רבים בעקבות הפשרת השלגים.
ואז הגענו למנהרה החצובה בקרחון והדלת שנפתחה הייתה ממש כמו באלאדין ומנורת הקסמים! מעבר לדלת נגלו (במינוס שתי מעלות ) עולמות מופלאים של קרח ואור ודמויות מהמיתולוגיה הנורדית . בקצה המנהרה תאטרון קטן חצוב בקרח וסרטון המספר על תהליך חציבת המנהרה. את המנהרה חצבו במשך מספר חודשים בלבד והיא שיגעון לדבר של דאג . מטרתו הייתה בעיקר חינוכית , אך היא הפכה לאתר תיירות מרהיב ביופיו . חוויה שאסור לפספס ! ( יש לוודא מראש שעות וימי הביקור כי בספטמבר פתוחה רק בסופי שבוע).

 

אי שם בפסגת הגלדהופין (היכן שרואים כתם קטן ולבן )

מסתתרת לה מנהרת הפלאות !

טיול על קרחון Boverbreen

איבר הוא בחור צעיר , יליד העיירה לום, בן לזוג מורים מהאזור והוא עצמו מורה לסיירות , השרדות וכושר, מקצוע מכובד בנורבגיה.
הוא הביא איתו ציוד רב הכולל קרמפונים ( הנלבשים על הנעליים כדי לאפשר הליכה על הקרחון ), קסדות ( חובה), רתמות, חבל וגרזנים. בתחילה קצת התמרמרנו בליבנו על כך שהעמיס עלינו את הציוד , אך הבנו שהוא סוחב פי כמה וכמה.
הליכה קצרה של כשעה הביאה אותנו למרגלות הקרחון ואיזה קרחון! המציאות עולה על כל צילום ! צבעים של לבן, וורוד ובעיקר תכלת עמוק וטורקיז עז. קול פכפוך מים מכל עבר ושקט נפלא. נשמעים רק צעדינו החותכים את הקרח והקרמפונים הנצמדים בכוח. אנחנו קשורים אחד לשני בחבל ומקפידים על מרחק בטוח כשהחבל מתוח. בצורה זו למדנו שאם מועדים הנפילה היא קצרה והחבר שנמצא מלפניך יבלום אותך.
איבר שופע ידע ומספר המון על ההתחממות , על סוגי הקרח, על בעלי החיים והצמחים באזור , על הנורווגים ויחסם לטבע, על סוגי ההליכה השונים על הקרחון (צ'רלי צפלין , דונאלד דאק ועוד).
ההפתעה הגדולה הייתה מערות טבעיות שנוצרו בקרח בצבעי כחול שלא יאמנו ולבסוף הוביל אותנו אל מתחת לקרחון והותיר אותנו פעורי פה !
הליכה על קרחון היא חוויה בלתי נשכחת ורק כך אפשר להבין ולהתפעל מעוצמתו ומיפי הטבע ולקוות שכך יישאר..
 

איבר המדריך הידען והמסור

 

                                    מוביל על פני הקרחון

 

מתחתיו
ואל נפלאותיו
 
 
העיירה לום ממש יהלום !
כל כך אהבנו את העיירה היפהפיה הזו שחייכה אלינו עם שמש זוהרת ובקתה מתוקה המסונפת למלון פוסהיים הותיק
בעיירה מספר אתרי חובה: מאפיית הלחם המקומית שמנפקת לחמים ולחמניות טריים באיכות גבוהה ביותר , האומגות מעל הנחל , ומוזיאון הקרחונים היפהפה . במוזיאון סרט על האזור והקרחונים המוקרן על גבי מסך ענק , פוחלצים של חיות האזור ואפילו ממותה ענקית , לידה הרגשנו רזים וחטובים למדי, סרט על הממצאים שהתגלו באזור , מונולוגים של מקומיים עם מקצועות מדליקים (רועת איילים, מפנה כבישי שלג, ) תערוכת ציורים משובחת וחנות מוזיאון יפה עם מגוון מפות מעולות של האזור (כמובן שלא התאפקתי ורכשתי כמה וכמה …)
עזבנו את לום ואת שמורת יוטונהיים בצער , אך עם תחושה של סיפוק על כך שהספקנו וגם רצון לחזור שוב לחקור עוד ועוד בטבע המופלא !
הממותה של לום

אומגה לנועזים בלום

עיירה יהלום !
 
רוצים לבקר בנורווגיה עם המשפחה? להכיר את הטבע , התרבות והאנשים המיוחדים ?
צרו קשר ונתפור עבורכם את הטיול שלכם !
שלכם,
נטע

מזמינה אתכם להישאר איתי בקשר

אני מטיילת וחוקרת את נורבגיה עבור משפחות מעל 14 שנים
ואשמח לעזור גם לכם לטייל ולהתאהב בה!

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "נורבגיה עם ילדים ונוער "

מאמרים והמלצות לטיולים בנורבגיה

  • נורבגיה למשפחות

    נורבגיה למשפחות - מה יש בה? נופים מדהימים, אנשים חביבים, הגונים וחרוצים,שפע של טבע ומים, פיורדים, קרחונים, אגמים, מפלים, צוקים, חוות מלבבות והכל אמיתי ולא מתועש

    קרא עוד
  • מקומות לינה מיוחדים בנורווגיה

    במהלך תכנון טיולי המשפחות לנורבגיה וגם במסעותי , נתקלתי בסוגים שונים של מקומות לינה . חלקם פשוטים ונעימים וחלקם ממש יפים ומעוררי השראה !

    קרא עוד
  • נורבגיה - לופוטן

    יעד נפלא לנוסעים לנורבגיה ובעיקר למשפחות חובבות טבע וטיולי הליכה הוא איי לופוטן . מסלולי הליכה , שייט , טבע מופלא - נורבגיה במיטבה !

    קרא עוד